Irodalmi és történelmi JátszóTér

A történelem tények és folyamatok összessége, az abban élő emberek számára azonban érzelmi hatások és döntési helyzetek sokasága, nap mint nap – élet vagy halál.
Az adott tananyaghoz kapcsolódva élővé tesszük a történelmet. Az adott kor vagy történelmi helyzet átélhetővé válik, a mozgatórugók kézzel foghatóak lesznek.
Egy-egy irodalmi mű vagy alkotói életrajz feldolgozására kiváló módszereket nyújt a drámapedagógia. Emellett egyéb eszközöket is használunk a tananyag bizonyos témáinak feldolgozásához – például színházi jeleneteket, filmrészleteket, prezentációt.
A tapasztalati tanulással elsajátított tudást az ember többé el nem felejti: mivel érzelmek is kapcsolódnak az így tanultakhoz, bármikor előhívhatjuk azt.

Zrínyi Ilona

Komplex drámafoglalkozás 3–4. osztályosoknak

Zrínyi Ilona a magyar történelem egyik kiemelkedő nőalakja. Ő játékunk főszereplője. A gyerekek nyelvén, játszva tapasztaljuk meg, hogyan viszonyulhattak hozzá a környezetében élők; hogyan tudta megvédeni Munkács várát; milyen nehézséget jelenthetett számára az árulás; mennyire nehéz döntésre kényszerült.

70 perc

Villanydelejes forgony – Jedlik Ányos élete és találmányai

Komplex drámafoglalkozás 4–5. osztályosoknak

Jedlik Ányos földművelő családból lett tudós szerzetes. A foglalkozáson bepillantunk a felemelkedés nehézségeibe, megismerjük Jedlik néhány találmányát, illetve kipróbáljuk magunkat nyelvújítóként is. Mindezt együtt gondolkodva és játszva tesszük.

70 perc

Lovagok

Komplex drámafoglalkozás 5–6. osztályosoknak az ellentétek elsimításáról

Hogyan lehet ellenségekből, vetélytársakból barátokká, vagy legalább egymást elfogadó partnerekké válni? Hogyan békíthetjük ki az egymással harcolni kész táborokat?

Az emberi kapcsolatokban gyakran felmerülő kérdések ezek, amelyekre együtt keresünk választ a játék során.

90 perc

Munkácsy: Honfoglalás – a festmény és hányattatott sorsa

Komplex drámafoglalkozás 9–10. osztályosoknak

Munkácsy Mihályt felkérték, hogy készítsen egy olajfestményt az épülő Országházba. A művész dolgozni kezdett, és – ezzel kitette magát és művét a tudomány, a politika és a közélet sorozatos támadásainak…

Ismerjük meg a művészt, a művet, valamint az akkori „kötekedők” szempontjait is. Helyezkedjünk bele a helyzetükbe!

80 perc

Hamlet-puzzle

Shakespeare drámájának feldolgozásához ajánljuk ezt a rendhagyó foglalkozást. Moduláris felépítésű: mindegyik része egy-egy szereplő szemszögéből tekint a történetre, újabb perspektívákat kínálva.

Amellett, hogy minden játékban mutatunk néhány színházi jelenetet a darabból, kitaláljuk és közösen eljátsszuk, hogy mi történhetett a színfalak mögött játszódó jelenetek során. Felmérjük az osztály tudását, elemzünk, pontosítunk, magyarázatokat keresünk.

A választék elemei tetszés szerint, egyéni igényeknek megfelelően kombinálhatók. Választható akár egy alkalomra több játék, vagy két-három alkalommal is tudunk találkozni az osztállyal, rövidebb időre.

A játék feltétele, hogy a résztvevők ismerjék a művet.

Bánk bán

Színházi nevelési foglalkozás 10. osztályosoknak

A játékot elsősorban Katona József drámájának elolvasása előtt ajánljuk, az olvasást megkönnyítendő. Az sem gond, ha az osztály egy része már olvasta a művet, számukra a megértés mélyebb rétegeire nyílik lehetőség.

A résztvevők képet kapnak a konfliktus fő szálairól, a mozgatórugókról, a konfliktus generálta helyzetekről.

A foglalkozáson Nádasdy Ádám prózai átiratát használjuk.

90 perc

A Nagy Háború

Komplex drámafoglalkozás 11–12. osztályosoknak

Annak idején az első világháború megítélése nagyon sokat változott a kortársak részéről. A lelkesedés helyét fokozatosan vette át az elkeseredettség, a kilátástalanság és a felismerés, hogy az emberek parancsszóra a saját bőrüket viszik vásárra. Ezt a folyamatot éljük át a játékban.

180 perc

Babits vs. József Attila

Komplex drámafoglalkozás 12. osztályosoknak

Babits Mihály és József Attila közös történetét akár Shakespeare is írhatta volna: félreértések, valós és vélt sérelmek, rossz vagy félresikerült jó szándékok mentén jutunk el a tragikus végkifejletig.

Hogyan kerültek szembe egymással? Hogyan vált feszültségforrássá az, ami költőként zsenialitásuk része volt?

A megélhetés, becsvágy, szakmai lelkiismeret, társadalom, politika szorításában elkövetett hibáikért már csak mi oldozhatjuk fel őket – végezzük el közösen a játékban!

90 perc