DrámaJátszóTér

Minden játékot egy-egy, az adott korosztály számára fontos erkölcsi-etikai dilemma köré építettünk. Miközben a csoport játszva dolgozik a probléma megoldásán, a háttérben fontos pedagógiai célok valósulnak meg. A résztvevő gyerekek, fiatalok a szerep védelme alatt súlyos kérdésekről gondolkodnak és döntenek. Eközben fejlődik az ön- és társismeretük, az együttműködési készségük, a szociális érzékenységük is.

Macimese

Drámafoglalkozás 1–2. osztályosoknak az érzelmekről

A játék célja az érzelmi intelligencia fejlesztése – egy közös történet kitalálása és eljátszása során. Meséljünk együtt a medvecsaládról, akikkel mindig történik valami fontos és érdekes!

45 perc

Nem mondom meg, mert titok!

Drámafoglalkozás 1–2. osztályosoknak a titoktartásról

Miért fontos, hogy titokban tartsunk valamit? És ha ez fontos dolog, akkor miért kell elárulnunk valamilyen másik titkot? Mitől függ, hogy tényleg titok vagy sem?

Színházi jelenetek kapcsán tisztázzuk ezeket a gyerekek számára égetően fontos kérdéseket.

45 perc

Nahi és a néma falu

Komplex drámafoglalkozás 3–4. osztályosoknak az előítéletekről és a kirekesztésről

Készült Amosz Oz regénye alapján.

„Különös hely a mi falunk. Ezen a településen sokkal nagyobb a csend, mint bárhol a világon: itt ugyanis egyáltalán nem élnek állatok. Se madár, se négylábú, de egyetlen rovar, béka, kígyó vagy giliszta sincs. A gyerekek soha életükben nem láttak semmi ilyesmit. A felnőttek azt is tagadják, hogy valaha léteztek. A tiltott erdőben pedig Nahi él, aki az Erdő Szelleme…”

Játsszuk a falubeli gyerekeket, és eredjünk a titkok nyomába!

160 perc

Erre csörög a dió…

Komplex drámafoglalkozás 3–4. osztályosoknak a gyerekek közötti bántalmazásról

Közös játék Breughel: Gyermekjátékok című képének felhasználásával, amely a következő kérdésekre keresi a gyerekek válaszát:

Meddig játék a játék? Hogyan fajulhat el? Mikor válik az egyik résztvevő számára bántalmazássá? Hol vannak a határok? És ha átléptük, mit tehetünk?

140 perc

Veszélyes vizeken

Komplex drámafoglalkozás 4–5. osztályosoknak a konfliktuskezelésről

1910 tavaszán egy csodaszép luxusgőzhajó hagyja el London kikötőjét. Az utazás során komoly kétségek feszítik a hajóstiszteket, a kapitány ellenében. Hogyan kezelhetők a konfliktusok?

180 perc

Jeges hangulat

Komplex drámafoglalkozás 4–6. osztályosoknak a kríziskezelésről

A gyerekek és a gyerekközösségek életében nagy törést tud okozni, ha kénytelenek elválni az életükben addig kulcsszerepet betöltő felnőttől. Játékunk az ezzel való megbirkózásban segít. Egy hokicsapatról játszunk, amelynek edzője dönteni kényszerül…

130 perc

Baj van?

Komplex drámafoglalkozás 4–6. osztályosoknak az online zaklatásról

Mit tehet az, akit az online térben nem hagynak békén a kortársai? Hogyan reagálhat a weben? És a való életben? Miként kérhet segítséget a felnőttektől?

Többek között ezek a kérdések is előkerülnek a közös játék során, amelyben a bántalmazott szemszögéből keressük a válaszokat.

160 perc

Vészkijárat

Komplex drámaóra 5–7. osztályosoknak az osztályon belüli bántalmazásról

 

Egy képzeletbeli osztályról játszunk, egy olyan közösségről, amelynek egyik tagja rendszeresen zaklat egy másikat.

Meddig tarthat az elnéző magatartás? Hol húzódik az áldozattá válás határa? Mit tehet a közösség?

160 perc

Szakadás

Társadalmi érzékenyítő drámafoglalkozás 5–7. osztályosoknak

Játékunkkal a hajléktalansággal kapcsolatban bennünk élő sztereotípiákat és azok megkérdőjelezését helyezzük a középpontba. Elképzelt és kitalált sorsokon keresztül közelítünk a körülöttünk élő fedél nélküli emberek valós életéhez.

80 perc

Begurulok

Társadalmi érzékenyítő drámafoglalkozás 6–8. osztályosoknak a fogyatékkal élt életről

Zsanettet, a nyolcadikos lányt bejelöli a Facebookon egy fiú. Úgy tűnik, minden szerencsésen alakul, amikor… az élet egyik napról a másikra megváltozik. Vajon hogyan lesz képes megküzdeni a nehézségekkel Zsanett? És a környezete?

105 perc

Ostromállapot

Drámafoglalkozás a segítségnyújtásról 7–8. osztályosoknak

1849-ben járunk, történetünk díszletét a szabadságharc adja. Egy budai bérház lakóit játsszuk, akiktől segítséget kér egy bajban lévő család. Mit tegyünk, hogyan kezeljük a problémát? Miféle etikai normáknak tudunk megfelelni? Hogyan tudjuk kezelni a másként érzőket és gondolkodókat?

180 perc

A Széna téri srácok

Komplex drámafoglalkozás 7–12. osztályosoknak a felelősségvállalásról

A részt vevő diákokkal közösen vizsgáljuk, mit tehetünk gyerekfejjel az elnyomás ellen. Milyen hatással lesz ránk, ha gyerekként, fiatalként felnőtt döntésekre kényszerülünk?

Az 1956-os forradalom és szabadságharc olyan történelmi helyzetet hozott az akkori gyerekeknek és fiataloknak, amelyben felelősség hárult rájuk, fiatal koruk ellenére. Akár akarták, akár nem, harcra buzdították őket, így sok gyerek valóban fegyvert fogott, hogy harcoljon a szabadságért. A foglalkozás azon túl, hogy emléket állít a forradalom áldozatainak, bemutatja a történelmi korszakot is.

180 perc

Moldvai történet

Komplex drámafoglalkozás 8–9. osztályosoknak a szerelemről

A szerelem mindent legyőz? De mi van, ha mégsem? – Egy fiatal szerelmespár történetén keresztül nézzük meg, milyen buktatói lehetnek egy kapcsolatnak.

180 perc

Szélhámosok hálójában – bűnügyi nyomozás
a modern kor hajnalán

Komplex drámafoglalkozás 11–12. osztályosoknak tényekről, véleményekről és a meggyőzésről

A világtörténelem egyik legnagyobb csalását követték el a francia forradalom előestéjén. Szereplői egy ékszerész, egy grófné, egy bíboros és Franciaország királynéja.

Vajon hogyan történhetett meg a bűntett? Kit tartunk bűnösnek, kit ártatlannak? Mennyire befolyásolnak bennünket a tények? És a vélemények? Milyen lehetőségeink vannak mások meggyőzésére? Hogyan tudjuk az üres meggyőzési trükköket kivédeni?

180 perc